henssen logo

Auto uit het buitenland

Omdat auto’s in het buitenland vaak veel goedkoper zijn dan hier, kopen steeds meer Nederlanders over de grens een auto. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Waar moet u op letten?

Invoer buitenlandse auto. Het begint natuurlijk allemaal bij het zoeken naar een betrouwbare dealer of verkoper. Als u het eens bent over de prijs, moet u er zorg voor dragen dat de auto (nieuw of gebruikt) in Nederland wordt ingevoerd. 

Tip. Daarvoor kunt u een gespecialiseerd bedrijf inschakelen, maar het is ook zelf te doen.

Formaliteiten

Tijdelijk kenteken. In het betreffende buitenland moet u een tijdelijk kenteken aanvragen. 

Let op. Zorg ervoor dat de auto ook direct verzekerd is. 

Tip. Wordt de auto ingevoerd via een ‘autoambulance’ of oplegger of door een transportbedrijf, dan is een aparte verzekering niet nodig, evenmin als het aanvragen van het tijdelijke kenteken.

Eendagskenteken. Bij de grens moet het tijdelijke kenteken worden omgeruild voor een Nederlands eendagskenteken, dat u moet aanvragen bij de Dienst Wegverkeer (RDW).

Naar RDW en douane. Op dezelfde dag dat de auto in Nederland komt, moet u een afspraak hebben bij de RDW en de douane. Die zitten in hetzelfde pand, dus dat scheelt. Uw auto wordt vervolgens gekeurd en daarna kunt u bij de douane de nog verschuldigde bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) betalen. Voor geïmporteerde auto’s geldt er een korting op de bpm, omdat deze veelal niet nieuw zijn. De korting is hoger naarmate de auto ouder is.

Nederlandse kentekenplaten. Na betaling van de bpm krijgt u de Nederlandse kentekenpapieren thuis en kunt u bij een erkende dealer kentekenplaten laten maken, waarna de auto officieel een Nederlandse auto is.

 

 

Korting op de bpm

Gebruikte auto. Omdat de korting op de bpm in de eerste jaren het hoogst is, is er veel aan gelegen om in voorkomende gevallen de ouderdom van de auto zo goed mogelijk aan te tonen. Dat dit zelfs kan leiden tot procedures tot aan de Hoge Raad, bleek onlangs.

Procedure 1. Zo kocht een handelaar in Nederland een Porsche (incl. btw, excl. bpm) en bracht deze een dag later naar Duitsland. Daar werd de auto op Duits kenteken gezet. Eén maand later werd de auto als occasion weer in Nederland ingevoerd met 3.000 km op de teller. De daarbij verschuldigde bpm (ca. € 15.000,-) was lager dan de bpm op een nieuw model (ca. € 24.000,-). De Hoge Raad, 21.09.2018, gaf de handelaar gelijk: het ging inderdaad om een gebruikte auto en niet om een nieuwe auto.

Procedure 2. Een soortgelijke casus betrof de aankoop in Duitsland van een nieuwe Mercedes. Alvorens de auto in Nederland te importeren, werd er in Duitsland op naam van de koper 3.000 kilometer mee gereden. Ook daarvan vond de Hoge Raad, 21.09.2018, dat er sprake was van een gebruikte auto.

Nieuw of gebruikt?

In Nederland op kenteken gezet. Het moment waarop de auto in Nederland op kenteken wordt gezet, is bepalend voor de vraag of het een nieuwe dan wel gebruikte auto betreft en niet het moment van aanschaf. 

Tip. Invoer zal in veel gevallen voordelig zijn. Wilt u alle formaliteiten niet zelf verrichten, schakel daarvoor dan een gespecialiseerd bedrijf in.

 

Voor geïmporteerde auto’s geldt er een korting op de bpm, omdat deze veelal niet nieuw zijn. De korting is hoger naarmate de auto ouder is. Invoer zal in veel gevallen voordelig zijn. Wilt u alle formaliteiten niet zelf verrichten, schakel dan een gespecialiseerd bedrijf in.

 

Geschreven op: 2018-10-19 13:19:57